Frågor och svar

Inloggning på IOS 9

Om du har uppgraderat till IOS 9 på din iPhone eller iPad och vill logga in med valet BankID/Mobilt BankID på denna enhet så gör du så här: Välj BankID/Mobilt BankID på denna enhet. Välj Öppna på frågan "Öppna i BankID" för att BankID-appen ska öppnas. Efter att du har slagit din kod och klickat på Legitimera i BankID-appen så loggas du in automatiskt

Vad är ett BankID?

Ett BankID är en e-legitimation som i sin tur är en elektronisk ID-handling som du kan använda för att på ett säkert sätt identifiera dig på Internet, på motsvarande sätt som du använder ett körkort eller vanligt ID-kort för att identifiera dig.

Ett BankID kan även användas för att skriva under dokument elektroniskt via Internet och är lika juridiskt bindande som om du med en penna skulle ha skrivit under dokumentet med en vanlig namnteckning.

Ett BankID kan antingen vara en fil på din dator eller på ett speciellt kort, så kallat smartcard. Det finns även möjlighet att ha ett Mobilt BankID i en mobiltelefon.

Att använda ett BankID gör det enklare för dig att utföra olika tjänster hos många olika myndigheter, kommuner och företag över Internet.

Hur skaffar jag ett BankID?

Det finns flera banker som är utgivare av BankID. Har du Internetbank så kan du enkelt skaffa ett BankID på fil till din dator eller ett Mobilt BankID till din mobiltelefon, men det finns också BankID på kort hos vissa banker.

De utgivare som du kan välja på hittar du på BankID:s hemsida:

Att spärra sitt BankID

Ett BankID är en personlig ID-handling som du skall förvara säkert och hålla din privata PIN-kod hemlig. Om du misstänker att någon obehörig kan ha kommit åt ditt BankID, eller att du blivit av med ditt BankID, är det viktigt att du omedelbart spärrar ditt BankID så att det inte längre kan användas.

Har du BankID på fil eller Mobilt BankID, kan du normalt själv spärra e-legitimationen via din Internetbank, men kommer du inte åt Internetbanken eller har BankID på kort, så måste du ringa din utgivare och spärra din e-legitimation.

Kontaktuppgifter till utgivande bank hittar du här

Ett stulet eller borttappat ID-kort skall du även polisanmäla. Ring 114 14 eller gör en elektronisk anmälan hos Polisen.

Testa ditt BankID

Det är din utgivare av BankID som skall ge dig support och hjälp med den programvara som behövs i din dator. Du kan testa ditt BankID och även installera/uppdatera den säkerhetsprogramvara som behövs om du saknar den på BankID:s hemsida

Felanmälningar

Får du det inte att fungera, så skall du kontakta din utgivare för support. Om ditt BankID fungerar på testsidan, så kontakta kundservice med en beskrivning av felet

Var får jag support?

Om du har problem som rör ditt BankID, så är det din utgivare av ditt BankID som du skall kontakta för hjälp.

Om du redan har ett BankID men inte får den att fungera på Testa ditt BankID så kan du få hjälp via BankIDs supportsidor.

Vill du ringa din utgivare av BankID så hittar du kontaktuppgifterna till alla banker som ger ut BankID här:

Kontaktuppgifter BankID

Information Mobilt BankID
Klicka här för ytterligare information om Mobilt BankID