Logga in i Internetbanken med ditt BankID

Viktig information

Varning för falska samtal - ID-kapning

Bedragare ringer eller skickar sms eller mail och utger sig för att vara från banken, BankID  eller polisen i försök att lura dig på pengar. De försöker få dig att lämna ut din personliga kod till ditt BankID eller att logga in med ditt BankID. Ibland försöker de få dig att lämna ut koder från din bankdosa för att själva kunna ladda hem ett nytt BankID i ditt namn.

  • Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter.
  • Lämna aldrig ut koder från din bankdosa.
  • Ladda aldrig ner programvara eller app till din dator, läsplatta eller mobil på uppmaning av någon annan.

Om du blir kontaktad på detta vis, lägg genast på och besvara aldrig sms eller mail. Landshypotek Bank kontaktar dig aldrig för att be om koder eller be dig genomföra transaktioner. Har du lämnat ut koder eller kontouppgifter? Kontakta vår Kundservice på 0771-44 00 20 och kontakta den Bank som ger ut BankID och kontrollera att inget nytt BankID hämtats ut i ditt namn.

Logga in med en webbläsare vi stödjer

För att kunna använda våra digitala tjänster optimalt behöver du använda någon av nedan webbläsare.

  • Senaste versionen av Edge
  • Senaste versionen av Firefox
  • Senaste versionen av Google Chrome
  • Senaste versionen av Safari

Mer information hittar du här.

Frågor och svar

Vad är ett BankID?

Ett BankID är en e-legitimation som i sin tur är en elektronisk ID-handling som du kan använda för att på ett säkert sätt identifiera dig på Internet, på motsvarande sätt som du använder ett körkort eller vanligt ID-kort för att identifiera dig.

Ett BankID kan även användas för att skriva under dokument elektroniskt via Internet och är lika juridiskt bindande som om du med en penna skulle ha skrivit under dokumentet med en vanlig namnteckning.

Ett BankID kan antingen vara en fil på din dator eller på ett speciellt kort, så kallat smartcard. Det finns även möjlighet att ha ett Mobilt BankID i en mobiltelefon.

Att använda ett BankID gör det enklare för dig att utföra olika tjänster hos många olika myndigheter, kommuner och företag över Internet.

Hur loggar jag in med QR-kod?

Använder du BankID på en annan enhet än den du loggar in i Internetbanken på, så öppnar du BankID-programmet på din mobil eller surfplatta och klickar på QR-symbolen som syns längst ner i BankID-programmet. Håll upp telefonen framför QR-koden som visas på datorskärmen, så initieras inloggningen. Du identifierar dig sedan med din vanliga pinkod.

Hur skaffar jag ett BankID?

Det finns flera banker som är utgivare av BankID. Har du Internetbank så kan du enkelt skaffa ett BankID på fil till din dator eller ett Mobilt BankID till din mobiltelefon, men det finns också BankID på kort hos vissa banker.

De utgivare som du kan välja på hittar du på BankID:s hemsida

Att spärra sitt BankID

Ett BankID är en personlig ID-handling som du skall förvara säkert och hålla din privata PIN-kod hemlig. Om du misstänker att någon obehörig kan ha kommit åt ditt BankID, eller att du blivit av med ditt BankID, är det viktigt att du omedelbart spärrar ditt BankID så att det inte längre kan användas.

Har du BankID på fil eller Mobilt BankID, kan du normalt själv spärra e-legitimationen via din Internetbank, men kommer du inte åt Internetbanken eller har BankID på kort, så måste du ringa din utgivare och spärra din e-legitimation. Kontaktuppgifter till utgivande bank hittar du här

Ett stulet eller borttappat ID-kort skall du även polisanmäla. Ring 114 14 eller gör en elektronisk anmälan hos Polisen. Notifiera även Landshypotek Bank.

Testa ditt BankID

Det är din utgivare av BankID som skall ge dig support och hjälp med den programvara som behövs i din dator. Du kan testa ditt BankID och även installera/uppdatera den säkerhetsprogramvara som behövs om du saknar den på BankID:s hemsida

Felanmälningar

Får du det inte att fungera, så skall du kontakta din utgivare för support. Om ditt BankID fungerar på testsidan, så kontakta kundservice med en beskrivning av felet

Var får jag support?

Om du har problem som rör ditt BankID, så är det din utgivare av ditt BankID som du skall kontakta för hjälp.

Om du redan har ett BankID men inte får den att fungera på Testa ditt BankID så kan du få hjälp via BankIDs supportsidor.

Vill du ringa din utgivare av BankID så hittar du kontaktuppgifter till de banker som ger ut BankID här.

Information Mobilt BankID
Klicka här för ytterligare information om Mobilt BankID
Skydda dig från bedrägeri
Här hittar du information om hur du kan skydda dig mot bedrägeri